کد مطلب:154167 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

نماز صبح
اول طلوع صبح مختار با اصحاب خود نماز را خواند در ركعت اول پس از حمد سوره و النازعات و در ركعت دوم عبس و تولی را قرائت كرد.

راوی گوید: تا امروز امامی را ندیدم كه در قرائت و نماز از مختار فصیحتر باشد.

پس از نماز صبح به مختار خبر دادند كه سعر بن ابی سعر كه یكی از بیعت كنندگان با مختار بود با جمعیت و افراد قبیله اش بسوی شما می آمدند و راشد بن ایاس سر راه بر آن ها گرفته و مانع شده است.

مختار دو تیپ از سپاه را به كمك ایشان فرستاد: ششصد سوار و ششصد پیاده به سر كردگی ابراهیم و سیصد سوار و ششصد پیاده بفرماندهی نعیم بن هبیره این دو دسته از سپاه به سعر و همراهانش پیوستند، نعیم كه فرمانده نهصد نفر سپاه بود سعر بن ابی سعر را فرمانده سواره قرار داد و خود با دسته پیاده ماند. این دو دسته با سپاهیان كوفه تا اول آفتاب جنگیدند تا آن كه آن ها را وارد خانه هاشان نمودند، سپاهیان مختار با خاطر جمعی متفرق شدند، ولی شبث بن ربعی سپاهیانش را فریاد زد و گفت: ای سست عنصران از غلامان و بردگان خودتان فرار می كنید؟ با این تهدید و توبیخ دوباره سپاه شبث تشكل بخود گرفت و بر سپاه مختار حمله كردند، سربازان كه آماده نبودند فرار كردند و نعیم بن هبیره مقاومت كرد و كشته شد و سعر بن ابی سعر نیز با او بود و اسیر گردید، دو نفر دیگر از سربازان اسیر شدند شبث بن ربعی سعر و یكی از سربازن كه عرب بودند آزادشان نمود و دیگری را كه غیر عرب بود فرمان قتلش را صادر كرد و او را كشتند [1] .



[1] طبري 619:8 كامل 219:4.